Interesant: secretarul comunei Apahida e si in biroul electoral

O situatie aparte se intalneste la Biroul Electoral de Circumscriptie nr. 10 Apahida. Tribunalul l-a desemnat, “prin tragere la sorti”, taman pe secretarul comunei.

Conform articolului 242 alineatul 1 din Codul administrativ, fiecare unitate administrativ-teritoriala si subdiviziune administrativ-teritoriala a municipiilor are un secretar general salarizat din bugetul local, functionar public de conducere, cu studii superioare.

Decizia vizeaza alegerile locale in derulare.

In imagine se gaseste Dispozitia nr. 318/24 august 2020 privind stabilirea locurilor de afisaj electoral pe raza administrativ teritoriala a comunei Apahida pentru alegerile locale 2020, semnata de primar si de secretarul comunei.

Dupa ce apare ca unul dintre semantari, secretarul general trebuie sa vegheze si la respectarea ei de catre candidati, inclusiv de candidatul actual primar… Primarul candidat l-a numit in functie pe secretar prin ordin. Totodata, ii incuviinteaza lunar pontajul si salariul si poate exercita toate atributiile in materie de raport de serviciu.

Secretarul comunei activeaza si la biroul electoral

Functia de loctiitor al presedintelui biroului de circumscriptie este functie de conducere. El este intotdeauna membru in biroul electoral, chiar si cand presedintele este prezent. In lipsa presedintelui, acesta conduce biroul electoral de circumscriptie.

Chiar daca dupa lege secretarul este doar loctiitor, cele mai recente acte emise de birou s-au facut in lipsa judecatorului presedinte al biroului. Deci sub conducerea directa a secretarului. Exemple:

Proces verbal privind stabilirea numarului de ordine pe buletinele de vot;

Proces verbal de ramanere definitiva a candidaturilor.

Daca acest mod de a proceda este legal sau nu (cum ar putea fi?), iata o chestiune interesanta. El insa nu poate fi recomandabil, de buna practica. Documentul citat de Agentia Nationala de Integritate pe site-ul sau, Recomandarea  10/2000  a  Comitetului  de  Ministri  al  Consiliului  Europei, prezinta la art. 13 conflictul de interese ca fiind atunci cand functionarul public are un interes personal care influenteaza  sau  pare  sa  influenteze  indeplinirea  atributiilor  sale  oficiale  cu  impartialitate  si  obiectivitate.  Prin urmare, problema se pune chiar si numai la nivel de aparente.

Conform ANI, interesele  private ale  functionarului  public  pot include  – exemplificativ – un  beneficiu  pentru  sine  sau  pentru  familia  sa,  pentru  rudele  sale  apropiate,  pentru  prieteni,  pentru  persoane  sau  organizaţii  cu  care  functionarul  public  a  avut  relatii politice sau de afaceri. Reamintim, in raportul de serviciu al functionarului, comuna este reprezentata de primar. Totodata, o abordare din perspectiva regimului incompatibilitatilor ar fi si ea interesant de facut.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *