Interesant: secretarul comunei Apahida e si in biroul electoral
O situatie aparte se intalneste la Biroul Electoral de Circumscriptie nr. 10 Apahida. Tribunalul l-a desemnat, “prin tragere la sorti”, taman pe secretarul comunei.
Conform articolului 242 alineatul 1 din Codul administrativ, fiecare unitate administrativ-teritoriala si subdiviziune administrativ-teritoriala a municipiilor are un secretar general salarizat din bugetul local, functionar public de conducere, cu studii superioare.
In imagine se gaseste Dispozitia nr. 318/24 august 2020 privind stabilirea locurilor de afisaj electoral pe raza administrativ teritoriala a comunei Apahida pentru alegerile locale 2020, semnata de primar si de secretarul comunei.
Dupa ce apare ca unul dintre semantari, secretarul general trebuie sa vegheze si la respectarea ei de catre candidati, inclusiv de candidatul actual primar… Primarul candidat l-a numit in functie pe secretar prin ordin. Totodata, ii incuviinteaza lunar pontajul si salariul si poate exercita toate atributiile in materie de raport de serviciu.
Secretarul comunei activeaza si la biroul electoral
Functia de loctiitor al presedintelui biroului de circumscriptie este functie de conducere. El este intotdeauna membru in biroul electoral, chiar si cand presedintele este prezent. In lipsa presedintelui, acesta conduce biroul electoral de circumscriptie.
Chiar daca dupa lege secretarul este doar loctiitor, cele mai recente acte emise de birou s-au facut in lipsa judecatorului presedinte al biroului. Deci sub conducerea directa a secretarului. Exemple:
– Proces verbal privind stabilirea numarului de ordine pe buletinele de vot;
– Proces verbal de ramanere definitiva a candidaturilor.
Daca acest mod de a proceda este legal sau nu (cum ar putea fi?), iata o chestiune interesanta. El insa nu poate fi recomandabil, de buna practica. Documentul citat de Agentia Nationala de Integritate pe site-ul sau, Recomandarea 10/2000 a Comitetului de Ministri al Consiliului Europei, prezinta la art. 13 conflictul de interese ca fiind atunci cand functionarul public are un interes personal care influenteaza sau pare sa influenteze indeplinirea atributiilor sale oficiale cu impartialitate si obiectivitate. Prin urmare, problema se pune chiar si numai la nivel de aparente.
Conform ANI, interesele private ale functionarului public pot include – exemplificativ – un beneficiu pentru sine sau pentru familia sa, pentru rudele sale apropiate, pentru prieteni, pentru persoane sau organizaţii cu care functionarul public a avut relatii politice sau de afaceri. Reamintim, in raportul de serviciu al functionarului, comuna este reprezentata de primar. Totodata, o abordare din perspectiva regimului incompatibilitatilor ar fi si ea interesant de facut.