SUA denunta coruptia din Romania

Coruptia sistemativa, in grad ridicat, stagnarea reformelor privind companiile de stat, birocratia si lipsa de transparenta in deciziile cu impact economic precum si probleme privind forta de munca trebuie avute in vedere de potentialii investitori in Romania, arata Raportul privind Climatul Investitional al Departamentului de Stat al SUA.

Raportul privind Climatul Investitional, redactat recent de catre Departamentul de Stat al Statelor Unite ale Americii, remarca in cazul Romaniei o serie de progrese privind mediul de afaceri, dar si foarte multe puncte slabe ale tarii in atragerea investitiilor straine, in principal coruptia masiva.

“Desi a initiat masuri pentru a creste rolul consultarii publice si al studiilor de impact ale reglementarilor propuse, Guvernul actual continua sa se foloseasca de ordonante de urgenta pentru a adopta legislatia, ca urmare a dificultatii adoptarii la timp a acesteia in Parlament”, se afirma in documentul citat de Profit.

In plus, Parlamentul nu se consulta si nu ia in considerare studii de impact atunci cand adopta legi in domeniul economic, iar adoptarea arbitrara a unor masuri de taxare inadecvat concepute poate fi descurajatoare pentru investitorii americani si cei multinationali.

“Coruptia la toate nivelurile ramane endemica, iar liderii politici ai tarii nu au manifestat inca o vointa politica necesara si consistenta pentru a combate in mod eficient aceasta problema”, sustine raportul.

Pentru a continua atragerea de noi investitii straine si mentinerea acestora, Romania are nevoie de noi masuri pentru cresterea transparentei, stabilitatii si predictibilitatii in luarea deciziilor cu impact in economie, dar si de masuri pentru reducerea birocratiei care incurajeaza coruptia.

Legislatia contine prevederi cu scopul combaterii coruptiei, dar aplicarea acesteia este redusa. Potrivit documentului, agentiile cu responsabilitati in domeniu reactioneaza incet in privinta implementarii legii, atunci cand nu sunt chiar inactive. Raportul mentioneaza insa activitatea DNA, care continua cercetarea si trimiterea in judecata a cazurilor de coruptie de la nivel mediu si inalt politic, precum si faptul ca, anul trecut,  ANAF a intensificat controalele privind fraudele la companiile private.

“Investitorii americani s-au plans atat de coruptia de la nivel guvernamental, dar si din mediul de afaceri, vama, primariile si administratiile financiare locale fiind cel mai frecvent mentionate. In anumite cazuri, potrivit acestora, cererea de mita venita din partea autoritatilor de la nivelurile de jos sau de mijloc ale administratiei a atins dimensiunea unei hartuiri”, arata Raportul.

Investitorii straini au reclamat si durata excesiva necesara pentru a obtine planuri urbanistice zonale, avize de mediu, titluri de proprietate, licente si conectari la utilitatile publice.

Autoritatile locale si nationale nu ofera cel mai adesea investitorilor informatii clare si cuprinzatoare privind permisele de care au nevoie sau cum pot fi obtinute. In plus, reglementarile in vigoare pot fi schimbate frecvent, fara notificare prealabila, fara analiza de impact si fara a fi explicate corespunzator. Aceste schimbari neprevazute, adaugate la costurile afacerii, pot schimba perspectivele investitiei peste noapte si favorizeaza coruptia.

“Noul Minister al Consultarii Publice s-a angajat sa creasca transparenta in procesul de decizie guvernamentala. Proiectele de acte normative supuse deciziei Guvernului sunt disponibile pe site-ul Secretariatului General al Guvernului, dar nu toate ministerele respecta aceasta cerinta”, este o observatie a Raportului.

Raportul remarca insa faptul ca Guvernul a luat in ultimii ani o serie de masuri pentru imbunatatirea sistemului de impozitare si a colectarii, pentru a creste transparenta si pentru a consolida legislatia care sa atraga investitorii straini.

O alta masura pozitiva mentionata este decizia Guvernului de a vinde participati minoritare in unele companii de stat din sectoare cheie, precum cel al producerii si exploatarii energiei. Prin aceste oferte publice, Guvernul a expus companiile de stat la standarde mai ridicate de guvernanta corporativa si a atras investitori, sustinand astfel piata de capital romaneasca.

In pofida acestor eforturi, aplicarea guvernantei corporative in companiile cu capital de stat este aleatorie. Procesul de privatizare a stagnat in 2015 si 2016, arata Raportul. Documentul recomanda din acest motiv potentialilor investitori sa analizeze cu atentie, inclusiv prin consultanta legislativa, oportunitatea oricarei investitii.

Guvernele succesive din Romania au permis, uneori, intereselor politice sau imperativelor bugetare sa ignore practicile de afaceri acceptate in Occident intr-o maniera care a afectat interesele investitorilor. In 2013, de pilda, Guvernul a instituit un impozit pe profitul suplimentar obtinut ca urmare a liberalizarii pietei de electricitate si gaze naturale. Desi trebuia sa expire in 2015, impozitul a fost prelungit pana in decembrie 2016. Taxa pe constructii speciale, adoptata, de asemenea, fara un studiu de impact si fara consultarea companiilor, a fost stabilita incepand cu 2014 si mentinuta pana in decembrie 2016, aminteste documentul.

“Investitiile care au legatura cu autoritatile publice, ministere, consilii locale sau primarii, sunt in general mai complicate decat investitiile sau partaneriatele cu companii private romanesti. Marile contracte care implica Guvernul – in mod particular, parteneriatele public-privat si privatizarea principalelor companii de stat – pot fi blocate de interese politice si economice sau nu mai sunt puse in practica din cauza lipsei de coordonare dintre ministere”, afirma Raportul.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *