Istoria, factor de integrare a tinerilor europeni cu deficienta de auz
Liceul Tehnologic Special pentru Deficienti de Auz Cluj-Napoca, institutie de invatamant special aflata in subordinea Consiliului Judetean Cluj, a participat in perioada 23-29 octombrie 2017, in cadrul programului Erasmus+ / Mobilitati pentru tineri, la intalnirea de proiect cu titlul: ,,History – Unifying Young Europeans” (Junior HIPEN), organizata la Cracovia, Polonia – tara coordonatoare.
„Succesul de care s-a bucurat acest proiect ne dovedeste faptul ca astfel de initiative sunt extrem de utile atat pentru cei carora li se adreseaza in mod direct, cat si pentru societate in general. Suntem convinsi de faptul ca tinerii participanti s-au intors acasa nu numai cu un bagaj mult mai bogat de cunostinte si abilitati, ci si cu numeroase amintiri deosebite”, a declarat Alin Tise, presedintele Consiliului Judetean Cluj.
Școala pentru deficienti de auz din Cracovia – Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Niesłyszących a constituit locul de intalnire pentru 35 de tineri cu deficienta de auz, cu varste cuprinse intre 15 si 21 de ani, provenind din cinci tari europene: Polonia, Finlanda, Franta, Cehia si Romania. Liceul Tehnologic Special pentru Deficienti de Auz Cluj-Napoca a fost reprezentat de sase elevi din clasa a X-a.
Scopul acestui proiect il reprezinta integrarea tinerilor cu deficienta de auz din diferite tari europene, tema principala abordata in cadrul intrevederilor fiind comunicarea si colaborarea prin explorarea unor evenimente istorice nationale si europene importante, in special al doilea razboi mondial.
Obiectivele vizate au fost promovarea valorilor europene, respectiv comunicare, toleranta, solidaritate, respect si egalitate, dezvoltarea unei atitudini civice si patriotice pozitive, dezvoltarea competentelor cheie prin construirea unor relatii noi de prietenie, diseminarea unor cunostinte din domeniul istoriei, promovarea cetateniei active, a interculturalismului.
Activitatile organizate la Cracovia s-au bazat pe folosirea unor metode non-formale de invatare: jocuri de cunoastere si comunicare; ateliere culturale, istorice, gastronomice si artistice; vizite (muzee, cartiere renumite, obiective culturale din Cracovia, Muzeul Aushwitz/Birkenau); jocuri de socializare, prin care tinerii s-au informat despre civilizatii si culturi europene.
La final, toate obiectivele propuse pentru intalnirea de proiect au fost atinse intr-un grad care a surprins placut atat coordonatorii de proiect, cat si pe profesorii participanti, dar si autoritatile locale si mass media, care au participat in calitate de invitati. Acest aspect a convins intreaga echipa si comunitate locala in legatura cu necesitatea implementarii acestui tip de proiecte in randul tinerilor cu deficienta de auz si va contribui decisiv la efectele multiplicatoare ale proiectului, impunand continuarea acestuia.